السبت، 16 ديسمبر 2006

طاخ طاخ طاخ طاخ




كالعادة نمت متأخرا بعد ان انتصف الليل برغم اني مرهق من عناء السفر وقلة النوم خلال الايام الماضية مع مزيج من المجهود البدني والذهني

دخلت سريري وانا ارجو ان انام حتى الظهر لأعوض عناء وارهاق الايام السابقة
برغم اننى اعلم جيدا ان ساعتى الميقاتية لن تتركني لانام بعد التاسعه او التاسعه والنصف على اكثر تقدير
حيث انني ممكن وهبهم اله نعمة او نقمة تلك المنبة الداخلي الذي يوقظك بدون اي مؤثرات خارجية وفي الموعد الذي تحتاج ان تستيقظ فية للذهاب لعملك او موعدك
لا أدري ان كانت تلك ميزة ام عيب حيث انها كثيرا ما توقظني رغم احتياجي للمزيد من النوم
وانا بطبعي نومي اصبح قليلا جدا خلال الشهور الماضية
لا اعلم ان كانت حالتي النفسية السيئة هي التي تسبب ذلك الأرق اللعين من عدم القدرة على النوم المبكر او الاستيقاظ المتأخر

المهم ذهبت للسرير قرب الثانية والنصف وانا امني نفسي بسبعه ساعات من النوم وبعد تقلبي عدة مرات عالفراش اخيرا افلحت في النووووووم و بخخخخخخخخخخخ

وما اسخف ما استيقظت على سماعه

طاخ طاخ طاخ طاخ ماهذة الطرقات المتسارعه

اهي طلقات رصاص

اهي الحرب قد اندلعت في بلدي بعد نيف وثلاثين عاماَ من جديد

لا......... انة اللعين بائع انابيب البوتجاز الذي يوقظ 80% من سكان مصر كل يوم على ما اعتقد

حيث انني لا اذكر اننى خلال تنقلي من مسكن لمسكن في اربع اماكن مختلفة خلال السبع سنوات السابقة اننى وجدت مكانا لا يبتليك الله بهؤلاء الغوغاء العشوائيين المزعجين لايقاظك يوميا

برغم انني اقطن الان ومنذ اكثر من 6 شهور في اخر ضواحي القاهرة وفي اكثر الاماكن هدؤا تحوطني الصحراء من جهتين والعمران من جهتين ولربما لا تجد سيارة لمدة تربوا عن الساعه تمر من حيث اسكن

ولكن هؤلاء السخفاء يصرون وفي الحاح غريب علي القيام بغاراتهم اللعينة كل يوم بدئا من الثامنة وحتى الثامنة والنصف في غارات متتابعه متلاحقة يتبارون فيما بينهم في من يقوم بإزعاج اكثر
والعجيب انني وعلى مدار اكثر من ستة شهور لم اري ولا مرة احدا يستوقفهم لشراء تلك اللعينة "انبوبة البوتجاز" ولا مرة

والغريب انهم يصرون على القيام بتلك الغارة المبكرة ومن اكثر من دستة من هؤلاء الملاعين بالدراجات والموتوسيكلات بندائاتهم الطارقه اللعينة ولمدة نصف ساعه في غارات متلاحقة

ثم تنتهي تلك الغارة ليعود الهدوء لمدة حوالي ساعتين لا يقطعة سوى بعض ندائات سخيفة من بائع ثقيل ينادي على الخبز من على دراجتة "عييــــــــــش....... عيــــــــــش أيوة العيـــــــــــش" يخرب بيتك هيه نقصاك انت كمان (على رأي إيهاب توفيق) يا جدعان ارحموني بقى احنا عايشين فين

هوة كل اللي عاوز يقلب عيشة يصطاد في المياة العكرة يعني يروح حتة هادية ومقطوعه وفاكر انة حايبيع بضاعتة الرديئة من انابيب و عيش مكشوف عاف علية الذباب ساعات علشان الناس حاتشتري منة في المنطقة الهادية دي وانة كدة يبقى متفرد, ياسلام لا ناصح قوي, لا الناس كلها عندها سيارات وبتفضل تشتري الخبز طازج ساخن نظيف من الفرن مباشرة ولا الحوجة لعيشك بذبابة

والغريب ان المنطقة لا احد يعترض ولا احد يرفع صوتة ويحتج على تلك الضوضاء من تلك الشرزمة من الغوغاء

اعتقد انني الوحيد في المنطقة اللي تكرر كذا مرة ان لعن هؤلاء الغوغاء من بائعي القنابل الموقوتة المسماة انبوبة البوتجار من النافذة عدة مرات راجيا منهم بعض الهدؤ

وسبق وحاولت ان اقنع بعض السكان بكتابة شكوى جماعية ونرفعها لمكتب الأمن لينبة على افراد الامن اذي يزيد عددهم بلا شك عن العشرات لكي يمنعوا هؤلاء الشرزمة من سائقي دراجات الانابيب من المرور بالمدينة قبل حتى موعد معين وليكن العاشرة والنصف او الحادية عشر صباحا وحتى السادسة مثلا

فهم ايضا يستمرون في هذا السيل من الازعاج المتواصل وحتى الحادية عشر وبخاصة في الصيف وفي رمضان



حتى في ايام الجمعه والسبت لا يتوانون عن ازعاج النيام وايقاظهم من الثامنة او قبلها بقليل



لا أعلم هل سكان منطقتنا الأعزاء يتعاطون المنومات ام المخدرات ام ان اذانهم قد اعتادت هذا الأزعاج المتواصل الذي عافت اذناي برغم السنين ان تعتادة ولا زلت استيقظ لاعنا في كل صباح



ثم لا يلبث الصداع ان يتقاذف رأسي لمعظم اليوم مع تلك الطرقات اللعينة حتى لأصبح وجود البنادول اكسترا في المنزل اهم من وجود الطعام




وعلى رأي المطرب الفظيع ريكو " بيب ... بيب... أنابيــــــــــب " .......أرحمنا يارب

هناك 18 تعليقًا:

السندرلا الحائرة يقول...

ههههههه....الله يجازيك خير يا عم حصان..والله انت عسل....هههههه

يعيني يا ضناية قال ايه انت هربان منهم لاخر الدنيا وهما وراك وراك....متكنش عملهم عمل . علشان يحبوك الحب دا كل ويدورو عليك مطرح متروح....

شفت الدنيا لسة بخير زي مقلتلك واهو في ناس بتحبك اهو لله في لله وماشين وراك فكل حتة بتروحها ..شفت..ابسط يا عم..يا بختك.
..

والله عندك حق الناس دي الصراحة عملانا قلق جامد والله والمصيبة كل متيجي تكلم حد وتقل حرام الي بتعملوه دا وسيبونا النام برحتنا وبقو تعالو متاخرين شوية....يقولولك اشمعنا انتو لي بتشتكو لواحديكو .
..مالناس هنا كتير وعمر حد اشتكا...انت لي بتتلككو...يعني حاجة تخلي الدم يغلي...زي متكون انت لي عندك ودان وبتسمع القلق دا والناس كلها ودانها من طين...ولا يمكن انت لي تجننت وبتدى يجيلك تهيؤات زي مبيقولولك وقت متزعقلهم الملاعين دول.....والله دي مشكلة كبيرة ..

سعات بكون عصبية من قلة النوم بالليل وانت عارف حلوتي النوم ساعتي الفجر كدة ولا عالساعة 6 الصبح بيبقى عامل ازاي....وبعدها بشويش بتسمع صراخ وزعيق بتو البياعة دول..والله العظيم سعات من كتر منا متعصبة من قلة النوم...ببقة عوزة انزل افجر القنابيب كلها على دماغهم وفي الحي كل ونبقى عملنا عملية انتحارية ناخد فيها ثواب عل الجنة على طوووووول....

ربنا يستر بس عل الحاجات الي بتيجي الواحد في لحظة الغضب والله..

MAKSOFA يقول...

هما بس بتوع الأنابيب اللي بيعملوا أرعاج
انا حااقول لك علي حل جيب لك مكيف بالتقسيط شباك يعمل صوت طول ماهو بيشتغل فماتسمعش اللي بره
خايفه تقولي انت عملتي زي الملكه ماري انطوانيت
لما الفرنسيين كانوا عاملين مظاهرات علشان موش لاقيين رغيف الخبز
قالت لهم كلوا بتيفور

الحصان الأسود يقول...

مفقوسة

قصدي مكسوفة

اقولك حل احسن

انا اروح اعمل عملية اقطع وداني

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

بوست دمه خفيف
برغم انه بيحكي عن مشكلة و صداع بس الطرح خفيف الظل

صدقني مش حتحس بفايدة الناس دي الا لو انبوبتك خلصت
لامؤخذة يعني

انا اعيش في بلد هادئ لا باعة و لا انابيب
و صدقني اني اصحو من مجرد فصل المكيف

يعني الفكرة و الخطأ فينا احنا نومنا خفيف


جرب بنادول نايت
بيعمل دماغ عجب

الحصان الأسود يقول...

كلبوزة

ماتشوفيللي سكن عندكم

السندريللا السعيدة يقول...

ايوة كدة يا عم حصان....رديت على كل المدونين الا انا.....مع اني تعليقي اول واحد...ولا كانك شيفو خالص...
بس متشكريييييين قوي...

نزضهالك في الافراح برضو...

كدة انا زعلت ...مدام مبتقراش تعليقاتي يبقى اتعب نفسي وادخل هنا تاني ليه...

يعني محبكتش تزعلني غير اليوم الي اعلن فيه اني سعيدة..ماشيييييييييي

اخر سلام بقة

الحصان الأسود يقول...

سندريللا

اولا مبروك الاسم المتفائل الجديد(اللا اشمعنى النهاردة انتي سعيدة) وان كان بيؤدي لنفس المدونات الفاررغة الي لسة ماكتبتيش فيها

على فمرة انت عارفة ومتأكدة اني متابع كلامك و مداخلاتك و باباص على مدونتك برضة
لكن ساعات المداخلة اللي بتطتبيها مش بيبقالها رد معين او محدد
يعني مانتيش كاتبة شيء يترد علية

ومش معنى كدة اني مش مهتم ومش باقرالك

بس بقى عيب عليكي الكلام دة

السندريللا السعيدة يقول...

في ايييييه يا عم حصان....هو انت هتقلبها دراما ولا ايه....دنا بنغشك بس...في ايه يا ابيض...

يا سيدي من نحيت الردود عنك مرديت دي حاجة عادي حزعل منها ليه.....انا كنت بهزر معاك....طلعتلي في البخت النهردة ابسط يا عم حصحص....

المهم يا عم...بالنسبة ليه انا سعيدة النهردة....فانا من النهرضة بقيت ....مدام....wife....

كتبنا كتابنا النهردة.....وكلها شهر تقريبا ونعمل فرح صغنن على الديق كدة وبعدها نسافر نقضي شهر العسل

وانا حاسة اني شهر العسل دا حيكون مكان رومنسي وجميل جدا انشاء الله ..علشان جوزي مش راضي يقولي حنروح فين وسايبهالي مفاجئة....
يعني لو قلتلكم انا سعيدة قدي ايه مش حتصدقوا والله...

عقبال كل البنات الي لسة متجوزوش ولي لسة محبوش...دا الحب احلى حاجة في الدنيا والجواز كمان...بس يكون حب صادق ...

عرفتي دلوقتي انا فرحانة وسعيدة ليه يا عم حصحص

ومن ناحية الكتابة والله مافيا ضماغ اكتب حاجة خالص دلوقتي...هو واخد مني عقلي زي ما واخد قلبي وروحي..

سلام مربع يا حصحص

الحصان الأسود يقول...

سندريللا الحائرة اللي بقت سعيدة

مبــــــــــــــــروك يا مدام

ولو ان كتب الكتاب دة مايغيرش من حالتك الاجتماعية من أنسة الى مدام
ولكن ذلك يتطلب إجراء معين سيحدث فيما بعد ويؤدي الى هذا التحول الفسيولوجي

هههههههه

فانظري الى السقف وفكري في مجد الامبراطورية

ههههههههههههههه
سوري مش عارف افتكرت لية النكتة بتاعه نصيحة الملكة لبنتها في ليلة زواجها

ههههههههههههههههه

انا مش زعلان يا عروستنا الحلوة ولا قالبها دراما بس انا لو رديت تزعلى وتقولي دارااااما ولو مرديتش تقولي مطنشني

احترت معاكي أعمل اية بس


ربنا يكون في عونة اللي حايستحمل جنانك

ياللا حلال عالل.....اللي حايشيل

السندريللا السعيدة يقول...

صباحك ورد يا عم حصحص...

في ايه يا عمنا انا سعيدة علشان ارتبتي بالانسان الي حبيتو واخترتو يمون شريك حياتي عن اقتناع الحمد لله...يعني بقيت مدام فلان..انا بكلم عن الاسم يا ...ولا بلاش

بس طبعا بعد الحالة الفسيولوجية لي انت... عرفها طبعا...حيكون احساس تاني وكلام تاني..

والله انت منتا فاهم انا بقول ايه...دنت اكيد واكيد واكيد..عمرك محسيتي بالحب لي بجد....دنتا ازاهر ضحكو عليك وعشموك بحب مزور...مهو باين
ههههههه

عالعموم يا سيدي انا حبيبي بيموت في جناني..وانا بموت في جنانو ..والخلاصة احنا بنموت في جنان بعض....ماشييييي

وبزمة كدة.. في احلى من جناني...دا حتى جنان عسل ...بس اوعة تصدقة حاجة تاني مني....دانا من النوع الي بيقول اطلع فوق الشجرة ...ولما تطلع اقولك انزل مين لي قالك اطلع ...يعني مجنونة رسمي وبشهادة شاهد اهووووووو

يلا باي دلوقتي يا عم حصحيصو

متغيرة شوية يقول...

مش عارفة بقى انا محظوظة ولا لأ ، لكن بتوع الانابيب بيعدوا عندنا زي عندكم بالظيط ورغم كده بقى في سابع نومة ولا باحس بحاجة..

موضوع بقى الشكوى الجماعية دي انساها..مفيش حد بيجتمع مع حد في مصر علشان يعملوا أي حاجة..أعتقد أي حد بيعمل شكوى جماعية بيكتبها هو ويحط شوية امضاءات من عنده..وحدش هيعترض يعني

الحصان الأسود يقول...

متغيرة شوية

يابختك
انا بقى نومى خفيف وباصحي مع اول قنبلة, قصدى مع اول دقه عالانبوبة

كلامك صح
الناس بقى عندها لا مبالاة غريبةولا حد بيهتم ولا حد بيتكلم ولا حد بيعترض
واضح ان دة بقى سلوك حياتهم مش بس سياسيا لكن صار اجتماعيا كمان

متهيالي ان اي شكوي جماعية بيزيد عدد المقعين عليها عن تلاتة برضة حايطبق عليهم قانون الطواريء
تفتكري ممكن يعتقلوني لو عملنا شكوي من بتوع الانابيب على اساس اني من مثيري الشغب واعداء الوطن

الحصان الأسود يقول...

سندريللا المجنونة

انتي يا بنت متناقضة كدة لية؟؟؟

انتي شايفة اني بجد مش فاهم الاحاسيس اللي بسلامتك بتتكلمي عليها ؟؟

تفتكري اني اتضحك عليا بحب مزور!!!! وعمري ما حسيت بالحب اللي بجد!!!! مش باقولك مجنونة ومتناقضة
روحي اقري تعليقاتك عالبوستين اللي فوق في الاول وقوليلي كدة التناقض بين تعليقاتك عالبوستين ممكن ييجي من بني ادمة عاقلة ؟؟؟

اة وعاوز اقولك حاجة كمان.... ياريت تاخدي دروس في اللغه العربية احسن كلامك مليان غلطات لغوية وإملائية ولا كلام عيل في ابتدائي وعاوز مترجم ....هههههههه

انتي اللي ابتديتي بالنقد ماتزعليش بقى
هههههههههه

أميرة يقول...

هههههههههههههه

الانابيب ...دة الانابيب دى مشكلة هما لو يندهوا زى بقية البائعين المحترمين

لا دة بالمفتاح ودب هلى الانابوبة يارب تفرقع فى وشه مرة :D

دة حتى مناطق المتوصل فيها غاز طبيعى بيبيعوا بيلفوا فيها بكل تصميم واصرار يمكن حد الغاز مقطوع عنده والا حاجة تخلف نقول ايه

المهم بقى انت نمت ازاى

هههههههههههه
الحمد لله انا معنديش الساعة البيولوجية دى احنا ناقصين

الحصان الأسود يقول...

أميرة

نورتي مدونتنا المتواضعة واسعدتنا كلماتك

والله يا بنتي انا لا باطيق بتوع الانابيب وللا حتى اللي بيندهوا زي بقية البائعين اللي بتقولي عليهم

ولا اللي بيندة بكلاكس مزعج على صاحبة بالنص ساعه وهوة ممكن يرنلة عالموبايل او يطلبة من الانتركم

انا مش باحب الازعاج ولا الدوشة ونفسي ابني بيت في الصحراء بعيد عن كل الدوشة
little house in the barary

بس الناس فعلا فقدت التمييز والاحساس وبقى عندها شعور بشع باللامبالاه
بقينا عايشين وسط عالم جبلات يا جدع

وبالنسبة لتصميم بتوع الانابيب فهو من نوع العند و تصميم عجيب جدا انهم يلفوا يخبطوا بالساعه و بقوة والناس مش بتشتري منهم والله لانهم بيبيعوا الانبوبة ب3 اضعاف تمنها تقريب
واحنا شعب مايحبش الاستغلال و كلة عندة عربيات ومستودع الانابيب مش بعيد

لكنهم لسة برضة مصرين على التنافس فيما بينهم في الخبط و التباري في مبلغ الازعاج للنائمين في موعد مبكر لا يصلح اساسا لبيع تلك القنبلة اللعينة

ووالله يابنتي مانمت وقمت اجري عالبنادول اللي مفروض يدوللي ديسكاونت في الصيدلية لأني بقيت اكبر مستهلك لة في مصر

باحاول انام بدري الايام دي علشان اصحي بدري على الحان سيمفونية الانابيب الرائعه

تحياتي ألك يا أميرة ويلز

سلميلي على سارة فيرجسون و تشارلز

كراكيب نـهـى مـحمود يقول...

صبح صبح يا عم الحج هو مين فينا اللي بيشرب شاي بلبن قبل ما ينام بقى هه

الحصان الأسود يقول...

كراكيب

لا والله مش انا

مش باشرب شاي بلبن الا في المناسبات بس

وعالعموم مش قصدي عالشاي ابو لبن

انا قصدي حاجات تانية تُذهب بالعقل و تؤدي للهلاوس

ههههههههههههههه

أميرة يقول...

سارة فيرجسون وتشارلز ايه بس انا مع دودى فووووق ماليش دعوة بالناس دى

على فكرة مش كل الناس نومها خفيف زى حضرتك كدة الغالبية العامة بتحط دماغها ع المخدة ماتدراش بالمنبه وهو بيرن اساسا انما واضح ان حضرتك بتعانى جامد فى الموضوع دة

انا عندى ليك حل حلو اوى اقرب صحرا وحط خيمة ونام فى العراء وولع نار

بس ابقى سلملى ع العقارب

صحيح انا عايزة اعرف مدونة الاخت

اللى عايزة تجوز فضولى قاتلنى